۲۰ نکته عکاسی برای مبتدی‌ها

این مقاله شامل ۲۰ نکته مهم برای ثبت عکس‌های باکیفیت‌تر است. این نکات کوچک شامل موضوعاتی ازجمله تکنیک‌های اولیه استفاده از دوربین تا چگونگی بکارگیری قوه خلاقیت و ترکیب‌بندی می‌شوند. اگر در حال یادگیری عکاسی هستید، مطالعه، یادگیری و تکرار این نکات می‌توانند تا مدت‌ها برایتان مفید باشد.

هنگام عکاسی دقت بیشتری معطوف به ترکیب‌بندی عکس‌ها کنید

برای ثبت عکس‌هایی جذاب باید خودتان جذب عکاسی شوید. همیشه تکیه‌بر عادت‌های همیشگی خود که شبیه به قرار دادن هواپیما بر روی حالت خلبانی خودکار است، نکنید. برای کشف زیبایی‌های بیشتر در موقعیتی خاص و گنجاندن آن در یک کادر باید زمان بیشتری را به ترکیب‌بندی اختصاص دهید.

ثبت عکس‌هایی جذاب‌تر با درک مفاهیم اولیه کادربندی آغاز می‌شود. حواستان به گوشه‌های کادر باشد که سوژه یا ارزش‌های مهمی در گوشه‌های تصویر قطع نشده باشند. به مسطح بودن خط افق توجه کنید، همچنین سعی کنید از قرار گرفتن هرچیزی در کادر که حواس بیننده عکس را از منظور ذهنی شما از تصویر پرت می‌کند، پرهیز کنید. برای تمرین عکس‌هایی که ثبت می‌کنید را بررسی کنید، اگر تصویر به گونه جذابی ثبت نشده؛ دقت و همچنین آزمون‌وخطای بیشتری کنید.

از تجهیزاتی که در اختیار دارید استفاده کنید

امروزه تعداد بی‌شماری دوربین، لنز و سایر تجهیزات مربوط به عکاسی در بازار موجود است. ما در مجله و فروشگاه پیکسل، زمان زیادی را در جهت نقد و بررسی این تجهیزات برای علاقه‌مندان و کسانی که می‌خواهند اقدام به خرید محصولات کنند، صرف می‌کنیم. باوجوداین موضوع که بسیاری از این دوربین‌های عکاسی، لنزها و یا سایر تجهیزات قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند، اما اگر در اختیار نداشتن تجهیزات رؤیایی، شما را از عکاسی بازمی‌دارد، در دور باطل قرار گرفته‌اید. اما چرا؟ دوربین‌های امروزی، حتی دوربین‌های پایین رده و میان رده، قابلیت‌های بیشتری از دوربین‌های فیلمی قدیمی در اختیار کاربران گذاشته‌اند. اما بااین‌حال عکاس‌های بسیاری با همان دوربین‌های قدیمی، قادر به ثبت تصاویر بسیار زیبا و خیره‌کننده‌ای بوده‌اند؛ اما امروزه بسیاری از ما به دلیل عدم در اختیار داشتن دوربینی که به آن علاقه داریم، از عکاسی با دوربینی که داریم دست کشیده‌ایم.

دانش و خلاقیت شما، مهم‌ترین عوامل در ثبت عکس‌های باکیفیت و چشم‌نواز هستند. پس بهتر است که تمرکز خود را بیشتر معطوف به کسب دانش و تجربه بیشتر در عکاسی کنید تا داشتن کلکسیونی از تجهیزات عکاسی.

یاد بگیرید که چه بخش‌هایی از تنظیمات دوربین، تأثیر بیشتری بر روی تصاویر می‌گذارد

تنظیمات دوربین‌ها بخش‌های متعددی دارد و یادگیری تمام بخش‌ها نیاز به زمان و تمرین زیادی دارد. در خاطر داشته باشید که حتی عکاس‌های حرفه‌ای نیز همیشه نمی‌توانند، تمام تنظیمات را در حالت بی‌نقصی قرار دهند؛ پس در این بخش دچار وسواس بیش‌ازحد نشوید. اما بخش‌هایی از تنظیمات را باید برای پیشرفت توانایی خود در عکاسی یاد بگیرید. همچنین نیاز است که بدانید که کدام یک از بخش‌های تنظیمات، تأثیر بیشتری در عکس‌های شما می‌گذارد و البته اعمال تغییرات در این بخش‌ها چه تأثیری بر عکس‌ها می‌گذارد.

برای شروع دوربین خود را در حالت‌های مختلف، به‌غیراز حالت تمام‌خودکار قرار دهید. در صورت استفاده همیشگی از حالت خودکار، دانش و تجربه چندانی به مهارت عکاسی شما اضافه نخواهد شد. ممکن است قرار دادن دوربین در حالت دستی کمی گیج‌کننده به نظر آید، اما با مطالعه مقالاتی که پیش‌تر در مورد دیافراگم، شاتر و ایزو در مجله پیکسل قرار داده‌ایم، می‌توانید راه هموارتری پیش رو داشته باشید. علاوه‌بر حالت دستی، می‌توانید از حالت‌های نیمه‌خودکار مانند تقدم دیافراگم و تقدم شاتر نیز استفاده کنید